maandag 3 december 2012

En de Prince strikes again… dachten we

Zo. De derde Goofy race zit er op.

Kranig gestreden, goed gevaren, als 6de over de finish in het kielzog van de Shamrock. Weinig spi-werk en heel erg veel bezeilde rakken.Spijtig, maar de Goofen gingen er bij hun baankeuze van uit dat het matige zuidenwindje prompt na de start zou ruimen naar zuidwesten en zou aantrekken. Aeolus had dat echter andere plannen.

Na een goede start, met een hoop vrije wind deze keer, trokken we reachend richting westen naar de SvC-8. Eenmaal rond de boei ging het weer naar het oosten, naar de Overloop van Zierikzee. Daar mocht de spi er op en lagen we nog steeds in de top-10. Niet slecht na het eerste pak mijlen waarbij vooral de waterlijnlengte telt.



Kort na de gijp bij de OZ 1 ging de genua weer op en de spi weg omdat de wind wat wispelturiger werd. En onder genua met buitenschoot ging het even snel. We leerden de All Inclusive dat ze niet ongevraagd boven ons konden doorlopen… Bij de rode R34 mocht het dan hoog aan de wind (zijn we goed in) naar de groene kant, rond de R23. Van daaruit met een knik in de schoot naar de R30, en dan weer naar de groene kant om de R17 te ronden.

Hier hadden we enkele opties: ofwel zolang als mogelijk doorlopen langs de rode kant, en op het laatste nippertje naar de groene kant oversteken, ofwel meteen oversteken. We kozen voor de derde oplossing, de middenweg, want aan de groene kant was pas halverwege het stroomvoordeel beter: de bank loopt daar zacht glooiend en er is daar veel minder tegenstroom, in tegenstelling tot de vrij steile rode kant. Iedere boot die te lang rood aanhield, heeft dat ongetwijfeld gemerkt.


Eens aan de groene kant gingen we overstag ruim buiten de boeienlijn, in bijna zero tegenstroom, zodat we de R17 perfect in één keer konden aansnijden, zonder nog eens overstag te moeten zoals menig ander deelnemer.

Dan ging het naar de R26 (weer reachend). Eigenlijk vrij saai, maar we bleven steeds mooi in het kielzog van de Olympix, de Playstation, de Pinta en de Shamrock. En dat is wat telt. Net voor de R26 probeerde de Willem Barendts ons nog aan loef voorbij te steken, maar u kent ons intussen al…

Bij de R26 mocht het weer hoog aan de wind naar de R22. Al wat hier niet hoog genoeg zeilde zou hier veel tijd verliezen door combinatie van een extra slag en véél tegenstroom.


De Shamrock gooide het bij de R26 plots over een andere –iets gewaagdere- boeg: ze lagen 150m voor op ons, gingen overstag, en in plaats van recht naar de R22 te gaan (hoog aan de wind), zeilden ze schijnbaar al naar Colijn. De vloedstroom hielp hen een handje. Ons ook overigens, want door erg hoog te gaan duwde de tegenstroom ons ook meer en meer naar die keerton. We gingen overstag op een kleine 50 meter van die ton.

We rondden de R22 met 20 meter voorsprong op de Shamrock, die zich haar taktische keuze wel ferm zal beklaagd hebben. Eenmaal rond de boei zetten we de spiboom, maakten de spi hijsklaar en … wachtten we op een teken dat blijkbaar vanop de Shamrock moest komen. Niemand van de deelnemers in de kopgroep zette voorlopig de spi. Dus wij ook niet. Want je moet geen problemen gaan zoeken als die niet nodig zijn.

Toen ze dat op de Shamrock wel deden, ze lagen een 100-tal meter boven ons dus we zaten op de eerste rij om het spektakel gade te slaan, kwam de spi achter hun genua omhoog en wij zagen wat ze op de Shamrock pas seconden later zouden zien: een enorme zandloper…


Ze kregen het niet meer goed, en besloten tenslotte om de spi wijselijk weer op te bergen. Terreinwinst: nul meter, de Willem Barendts (een heel grote Hanse) was intussen aan loef voorbijgeslopen, dankzij haar ongetwijfeld veel langere waterlijnlengte.

De strijd was intussen wel gestreden. De laatste honderden meters naar de SvC-5 en terug richting finish zouden niet meer voor veel verandering zorgen. Achter ons hadden we de hele wedstrijd lang de Andiamo al erg sterk zien zeilen, ongelooflijk wat die gasten uit hun X-99 persen… Mede dankzij haar ongekend-lage-ongemeten-rating kon de dagwinst haar moeilijk ontsnappen.

Wij hadden na afloop het gevoel dat er vandaag iets in kon zitten, maar kregen de spreekwoordelijke domper: met een 13de plaats maken de Goofen ons duidelijk dat wij met onze 30-jaar oude Prince niet echt welkom meer zijn.

Maar wat dan met andere kleppers zoals de Olympix, Pinta, Playstation, Shamrock, Jedi, …? Zijn dat dan wel de ‘occasionele wedstrijdzeilers’ die in de Ongemeten-klasse thuishoren? Omdat de Goofen door hun ingrijpen de Ongemeten ratings er niet erg fair meer op maken, hebben we de uitslag omgerekend met de gekende CR-ratinglijst in aanslag. Dan ziet het dagresultaat er al heel anders uit:

1. Andiamo 2u27’31”
2. Famous Gull 2 2u27’46”
3. Prince de Pétarcq 2u28’50”
4. Playstation 4 2u29’41”
5. Sanka 2u30’43”
6. Jedi 2u30’45”
7. Pinta 92 2u31’39”
8. Olympix 2u34’26”
9. Ferox 2u35’23”
10. Shamrock 2u35’33”
En dan véél later nog de 11. CaféRacer; 12. Enigma; 13. Achiroe; 14. DDL; 15. Courant d’R; 16. Citric; 17. Con Spirito; 18. Still First; 19. Avanti; 20. Ulysses; 21 Démarrage

En dát klassement geeft naar onze bescheiden mening een véél beter zicht op de prestaties van afgelopen zaterdag. We hebben dat dus weer goed gedaan. Nu op naar de Kerstrace binnen 2 weken en de volgende Goofy race in januari 2013…

Met dank aan al de fotografen op en rond het water…

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben met 83 ook een zware handicap. Er zijn een aantal schepen zoals de olympix, windfall, pinta die echt wel een toprating gekregen hebben in ongemeten. Als je gaat vergelijken met IRC hebben die ELAN 333 in ongemeten ook een mooie handicap. Maar bon, het is allemaal training voor t serieuze werk straks he Bert ;-)...Cowes, Solent...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. there's no such thingh as bad publicity!
    dixit shamrock

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De andiamo is dubbel en dik verdiende winnaar! Met een boot die 2 meter korter is als de onze nog geen minuut na ons finishen: dikke chapeau! Ook de Pinta vliegt, proficiat! Ik vond dat de Prince ook heel snel was en jullie maakten geen fouten! Ja die zware rating Bert, dat maak ik al 5 jaar mee. Ik probeer daar positief mee om te gaan en probeer harder en beter te varen. Zaterdag is dat inderdaad niet gelukt. Alles ging goed , op het reachrak naar de hammen waren we de enigen onder spi en dat was best pittig, af en toe een flinke vlaag die ons op het randje van de broach bracht! Wel heel veel genieten op dat moment!! Jammer genoeg zijn we daarna het upwind werk met de genua3 aangevat. 15 knopen is te veel voor dat zeil en we hingen veel te scheef en gingen niet vooruit en niet hoog. Nadien inderdaad een tacische foout die ons duur heeft gekost. En als klap op de vuurpeil neg een zandloper vlag voor de petrarq-tribune! Ach ja, het is een leerproces... Maar toch van genoten! Tot slot: ook de wild thingh gaat er weer op vooruit! die gasten worden ook steeds beter hee!

    BeantwoordenVerwijderen