zondag 24 juni 2012

Ready for Cowes!

Het jaarlijkse lente-onderhoud zit er op. Helaas geen tijd genoeg om ook nog de nieuwe Webasto te plaatsen, maar wel -eindelijk- een windmeter en nieuwe VHF-antenne bovenin de mast. Enkele potten antifouling en andere verf later mocht de Prince weer het sop in. Mast er terug op en weer vaarklaar. De windmeter werkt blijkbaar al goed: stilliggend al zeker twee knopen verschil tussen true & apparent wind...

Op een winderige zaterdag werd deel twee van de voorbereiding op onze Engelse zomer aangevat: via een tussenstop in Terneuzen en Breskens ging het uiteindelijk tot Nieuwpoort. Een defecte tram zorgde nog voor een kleine vertraging op de terugweg naar huis...

Dan was het lang wachten tot alle wind-voorspellings-sites het eens waren over een gunstig weervenster met oostenwind. Maar op dinsdag avond 20 juni was het zover! Om 22 uur gingen de trossen los en vatten we de 165 mijl lange tocht naar Portsmouth aan. Onder een f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h-e sterrenhemel vaarden we op motor tot Calais, daar deden ze boven dan het licht weer aan, zodet we de schepen in de traffic-lanes duidelijk konden zien. Net voor Dungeness kwam een koppel dolfijnen ons vertellen dat de oostenwind al 10 knopen sterk was: motor uit dus en zeilen maar! Het was echt zomers weer, gelukkig hadden we een zeilshort bij, en zonnecrème factor 50...

We maakten optimaal gebruik van de stroom en hielden de stroom mee tot bij het invaren van de Solent. Na 25 uur varen meerden we af in Gosport. Moe, maar blij met deze prachtige zeildag. Bij het opstaan 's morgens om naar de douche te gaan bleek dat we ons 's nachts toevallig naast nóg een Oyster SJ41 gelegd te hebben. Een masttoptuig, en blijkbaar pas geverfd want er stond nog geen naam op.

Tegen het eind van de ochtend stapten we op de ferry naar Portsmouth (2,80 pond voor een enkeltje!), van daaruit met de trein naar London Waterloo en de metro naar St. Pancras, waar de Eurostar van 15u04 ons droog in Brussel-Zuid afleverde.

Straks, op donderdagochtend, vertrekt onze ploeg weer naar Gosport, met de wagen. Na een ommetje bij de Wittevrongels - dat mag wel eens. Op vrijdag gaan we de boot wedstrijdklaar maken, en op zaterdag 30 juni starten we om 7u40 lokale tijd voor onze eerste Round-the-Island Race.

U kan ons volgen via de tracker van de wedstrijd-website, als ik mijn iPhone tenminste niet vergeet op te laden.