woensdag 26 juni 2013

Even bij-zeilen: de GPICO

Van 18 tot 20 mei zouden we met onze boot meedoen aan de Grand Prix International de la Côte d'Opale. Dit driedaags zeilevenement laat de wedstrijdzeiler rond de boeien varen in Boulogne, dan een lange race afhaspelen naar Dunkerque, om tenslotte op de laatste dag in Dunkerque er nog enkele fijne zeillussen uit te persen.

Om tijdig in Boulogne te geraken, hadden we het zo ingepland dat we van het lange weekend ervoor zouden gebruik maken om de boot op drie dagen tijd van de box in Colijnsplaat naar Boulogne te brengen. Drie dagen, dat zou wel volstaan. We zijn uiteindelijk -Jan, Bart en ik- op zaterdagnamiddag in Oostende beland en er gebleven: te koud, teveel wind op kop, tot dertig knopen. Het moet leuk blijven hé...

Enkele dagen later, op donderdag, was er een geweldige weersverbetering, en daarvan maakten we -Jan en ik- gebruik om met z'n tweetjes de boot rustig in twee etappes van Oostende naar Boulogne te brengen. Missie geslaagd. Op donderdag bij zero wind met de mechanische wind naar Dunkerque, op vrijdag samen met de Achiroe vanuit Dunkerque zeilend naar Boulogne. We hebben zelfs gespinnakerd, en zijn de Achiroe netjes voor gebleven: wij hebben tenslotte een 41-voeter hé Marc...

Zaterdagvoormiddag stond dan plots onze hele bemanning op de steiger: Geert, Erwin, Piet, Sam, Thomas, Kwint en Ken. Even kennis maken met de boot en in de namiddag het water op voor de eerste twee wedstrijden van de serie. Wij waren ingedeeld bij de grote IRC-boten (wat een eer) en mochten het opnemen tegen 8 andere zeilteams, met daarbij o.a. onze nationale Mumm 30, de nieuwe Alegria (GS39), de Oxygen (IMX 40), een lokale J-109 en de Dunkerque (een supersnelle A35). Veel potten hebben we niet gebroken die namiddag, ik denk dat we bij de uiterst lichte wind en een heerlijk zonnetje er toch nog een 7de en 6de plek uitpersten.

Op zondagochtend mochten we al wat vroeger uit de veren voor een 45-mijlsparcours naar Dunkerque. De start was niet slecht, even opkruisen tot de windward-boei en dan onder de kust tot Cap Griz Nez. We bleven wat uit de kust om optimaal van de stroom mee te profiteren, en toen de stroom kenterde zaten we ook wat verder de zee op, minder tegenstroom dan aan de kant, en veel minder overstag gaan.

In drie slagen kwamen we tot vlakbij Cap Blanc Nez, waar we dicht tegen de kustlijn op en over de Capella rolden. Nog snel rond de Quénocs boei en dan met dichtgehaalde schoten naar een boei voor Calais. De wind bleef koud uit het hoge Noorden komen, en wakkerde aan tot een dikke 20 knopen. Gelukkig was er een bleek lentezonnetje om de bemanning wat op te warmen.

Bij Calais hedden we ook de Extra Fun, een X-332, te pakken, die in IRC amper 3 duizendsten onder onze rating zit, maar hier in IRC 2 meevaart. Ook hier er op en erover. Vanuit Calais was de finish al bezeild, en werd het zelfs een close reachrak. De Prince kwam helemaal op dreef, en tegen een dikke 7 knopen bootsnelheid sjeesden we naar de finish. De Exclusiv en de Picsou van IRC 2 haalden we nog in voordat we bij Gravelines waren, de Achiroe -die meezeilde in HN en 10 minuten voor ons gestart- kregen we net niet te pakken. De dag leverde ons in onze klasse een mooie 5de plaats op!

Op maandag blies de noordwestenwind dan regen naar de vloot. De wind werd zwakker, de golfslag van de dag ervoor bleef. Het gat in onze zeilgarderobe (we missen een goede genua 2 bij deze 12-15 knopen wind) liet zich wat voelen, maar toen bij race drie de grote genua er op mocht, ging alles al beter. De afsluitende vierde race terug naar de haven werden we weer mooi 5de, voor de nieuwe Engelse First 35 Stiletto.

Na de finish brachten we de boot nog terug naar Nieuwpoort, waar onze twee chauffeurs ons opwachtten. Zij die erbij waren genieten zeker en vast nog na van de malse plensregen die ons heel de terugtocht gezelschap hield...

Uit Dunkerque bereikte ons het goede nieuws dat we in de totaalstand 6de eindigden. En dat onze sympathieke vertegenwoordigster Els nog een mooie prijs voor ons in de wacht sleepte. Fijne sfeer aan boord, leuk gezeild, en toch een knap resultaat. Ik zou zelfs zeggen: volgende jaar doen we terug mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten