woensdag 6 februari 2013

0,986

Dat is hem dus, onze nieuwe IRC-rating.

We hebben nog even getwijfeld om ofwel gewoon CR te blijven varen en de Goofies in Ongemeten (ondanks wat zachte tegenwerking), ofwel een combinatie van CR en ORC (voor de Goofies en eventuele Deltaweken), maar uiteindelijk dan toch IRC.

Deze rating is te vergelijken met de doorsnee IRC-rating van de Sigma 38, een boot waarvan we weten dat hij heel erg gewaagd is aan de onze. Op snelheidsgebied dan toch… Vanaf nu hopen we dat het gezever over de fantastische ratings van de Prince de Pétarcq gaan stoppen, want wij denken dat IRC toch als een vrij objectieve meetformule door het leven gaat…

De eerste IRC-Goofy van de Prince
Om het woord bij de daad te voegen, besloten we om Goofy race 5 van 2 februari al meteen IRC te varen. We hebben toch geen klassement in Ongemeten te verdedigen, en staan te popelen om de nieuwe vriendjes van IRC/ORC te leren kennen. Den Ice had het pas door toen hij het nieuwe gele Goofy-vlaggetje zag hangen in het achterstag (we hadden hem lekker niets gezegd want wij vinden verrassingen leuk), en was zo blij dat hij zomaar één van de beste starts van de afgelopen jaren nam.

De Goofen hadden een vrij eenvoudig parcours uitgetekend, de barre weersomstandigheden indachtig waarschijnlijk (hagel- & sneeuwbuien). Een eerste bui net voor de start, de tweede volgde al in de Overloop van Zierikzee, waar we achter de lokale alleswinnaar A Boen en de X-362 Druzix zaten. De gratis gezichtspeeling met horizontale hagel werd gevolgd door een verzachtende sneeuwvlok-massage… De Wasabi (JPK1010) verloor wat terrein door na de bui het reef in zijn grootzeil er uit te halen, waardoor we boven hem konden voorbij lopen.

In de Roompot liep het met een heel kleine knik in de schoot richting R32, van waaruit het voor de wind onder spi naar de groene kant ging, een lekker snel rakje van ongeveer een mijl. De achtervolgers kwamen een beetje dichterbij, maar er niet over. Na het spi-rak volgde een simpel twee-slagen-kruisrak naar de R28, en van daaruit ging het met halve wind naar de gekende splitsingston. Achter ons probeerde de Formidable het nog onder spi, maar ondanks heel schuin ging het niet heel hard…

Even van voorzeil wisselen...

Dan voelden wij het moment gekomen om van voorzeil te wisselen: de wind was wat afgenomen, dus besloten we om de grote genua te zetten en de kleine high aspect weg te nemen. Een ‘peeling’ zoals de grote jongens het noemen. En dat maneuver verliep niet zoals gepland…

Ten eerste zat de fok in de bakboord TuffLuff-sleuf, en de halshoek zat vast aan de SB-haak. Dus eerst fok 20 cm naar beneden, van haak verwisselen, en weer omhoog… Vervolgens de val… die zat niet juist en moest eerst achter de fok om naar voor gebracht worden, waar de genua inmiddels klaar lag. De loefschoot van de fok was dan al omgebouwd tot nieuwe lijschoot voor de genua. We (ik dus) hadden net de nieuwe genuaval om de fok heen getrokken, aangeslagen en naar de cockpit het teken tot hijsen gegeven, toen ik van beneden uit naar boven keek en zag dat die nieuwe val zich lekker onder de iets uitstekende topzeillat van de fok getrokken had. Niet goed bezig dacht ik.

Intussen stond den Ice achter zijn stuur te dansen dat we om de boei heen moesten gijpen… En die boei was al akelig dichtbij. Té dichtbij. Terwijl we mat twee-drie man op het voordek de beide voorzeilen samen naar beneden trokken, gijpte de rest de boot rond de ton. Iets later kwam de val dan vrij, en kon de genua helemaal omhoog. Klaar. Dachten we. Want op dat moment zag de paalsteek van de lijschoot de kans schoon om los te schieten. Gelukkig nam dat herstel-maneuver iets minder tijd in beslag, zodat we een dikke minuut na de gijp (het kunnen er ook twee geweest zijn) eindelijk onder vol tuig de achtervolging van Druzix en A Boen weer inzetten. Het volume aan geluid afkomstig van 'de afterguard' daalde drastisch...

Hierbij werden we lange tijd geholpen door de geweldige hekgolf van de Formidable die ons mee op sleeptouw nam naar de SvC11. De Wasabi, toch een snelle boot, had er alle moeite mee om ons op dit rak voorbij te varen.

Leuke uitslag!

Aan de finish lagen we 5’14” achter de A Boen en 57” achter de Druzix, maar wel 1’02” voor de Ragazza, de J-35 die de 4de deelnemer is in de IRC-klasse hier. Dat levert ons een mooie 2de plek in berekende tijd op!

De Goofen rekenden ons tenslotte nog een voorlopige ORC-rating uit, waarmee we warempel op de derde plek (op 15 deelnemers) prijken in de uitslag. We hebben onze entree dus blijkbaar niet gemist!

Met onze zet, de overstap naar IRC, hopen we een voorzet gegeven te hebben naar alle andere potentiële kandidaten die nu nog in Ongemeten rondvaren (soms om duistere redenen) maar eigenlijk gerust IRC (of ORC) aankunnen. Komaan gasten! Het wordt nu wel stilaan tijd!

Shamrock, Pinta, Andiamo, Achiroe, Jedi, Enigma, Hawk, Ferox & Famous Gull 2, Con Spirito, Olympix, Snelle Vliet, Playstation, … we wachten op jullie!

1 opmerking:

  1. 0,983 dat is de onze! Maart varen we nog ongemeten denk ik ...April varen we niet mee, Jedi gaat dan voor een maand de loods in. Vanaf NSR varen we IRC, ook volgend Goofiesseizoen varen we IRC.

    BeantwoordenVerwijderen